- Inwestycje hobbystyczne są najpopularniejsze od lat.
- Legendarna torebka Hermesa Birkin, zyskuje na wartości szybciej niż złoto.
- Monety i wino również są interesującym celem dla inwestorów.
- Tylko podczas ostatniej dekady samochody klasyczne podbiły swoją wartość o 475 proc.
Akcje i obligacje są już po prostu passe. * Dzisiaj lubiący oszczędzać szukają alternatywnych rozwiązań. Tak zwane „passion investments„, czyli inwestowanie w rynek kolekcjonerski – dobre wino, dzieła sztuki i zabytkowe zegarki – są doskonałym wyborem, jeśli chce się, aby gotówka pracowała na maksymalnych obrotach.
Co więcej, taką inwestycję można mieć zawsze przy sobie. Na przykład wiele akcesoriów i dodatków jakie wyszły spod ręki uznanych projektantów, gwarantuje o wiele bardziej lukratywne zyski, niż gra na giełdzie. Na przykład kultowa torebka Hermes Birkin – ikona stylu – podniosła swoją wartość średnio o 14,2 procent rocznie, od momentu jej wprowadzenia na rynek w 1981 r., To czyni ją bezpieczniejszym ruchem finansowym niż złoto. **
Dobre wiadomości także dla miłośników wina – jego wartość w samym roku 2016 wzrosła średnio o 24 procent (obecnie najlepsze inwestycje to sezonowane wina z północnych Włoch) ***. A kolekcjonerom monet uśmiechy nie schodzą z ust. We wrześniu 2015 r. zestaw monet 1839 Queen Victoria został sprzedany za 596 608 euro, podwajając swą wartość w porównaniu z poprzednim rekordem.
Dla tych, którzy uważają, że nie da się zarobić pieniędzy na samochodach, rada jest tylko jedna – należy to ponownie przemyśleć. Całkowity wzrost wartości kolekcjonerskich maszyn w ciągu ostatniej dekady wynosi 457% ***. Jest to większy wzrost niż nawet na rynku nieruchomości, który w ostatniej dekadzie wzrósł średnio o 20 procent i o 152 procent od 2000 roku w całej Europie *****. I to nie tylko supersamochody są generatorem zysków. Wśród najlepszych marek aut dla inwestorów, to Ford oferuje jedne z najniższych kosztów wejścia na ten rynek.
” Legendarny supercar Ford GT40 odpowiada za lwi udział Forda w najdroższych transakcjach, jakie kiedykolwiek odnotowano na aukcji, a nowy Ford GT, który jest obecnie dostarczany klientom, będzie naszym najbardziej ekskluzywnym samochodem – ograniczonym do wolumenu nie przekraczającego 250 szt. rocznie na całym świecie „,
powiedział Jim Farley, wiceprezes i prezes Ford Motor Company regionów Europa, Bliski Wschód i Afryka, pasjonat wyścigów i kolekcjoner, posiadający GT40 w swojej prywatnej kolekcji.
” Ale co istotne, zdecydowanie bardziej przystępne cenowo, klasyczne hot-hatche także błyskawicznie zyskują na swej wartości. Muszą jednak być w doskonałym stanie”.
W marcu 2016 roku Ford Escort Cosworth z przebiegiem mniejszym niż 2.500 mil na liczniku, sprzedany został na aukcji za 80.001 €. Jego cena w 1992 r. wynosiła 26.102 € . Średnia cena Coswortha jest teraz ponad dwukrotnie wyższa niż cena oryginalna. Fiesta XR2, która w 1981 r. była wyceniona na 6.505 euro, do 2014 r. osiągnęła średnią wartość sprzedaży na poziomie 10 701 euro. ****** Słyszy się także historie o sportowych samochodach Forda, które kolekcjonerzy wymieniają pomiędzy sobą prywatnie za wyższe sumy, niż są podawane publiczne.
” Zanim zdecydujesz, gdzie umieścić swoje pieniądze, zastanów się dobrze nad właściwą inwestycją”, mówi Andrew Shirley, który opracowuje Indeks Inwestycyjny Knight Frank Luxury: „Chociaż wskaźniki, które śledzą klasy aktywów, takie jak klasyczne samochody, odnotowują bardzo silny wzrost w ciągu ostatnich dziesięciu lat, to potencjalni inwestorzy muszą być ostrożni. Nie każdy samochód okaże się trafionym zakupem i nie każdego wartość będzie wzrastać w takim samym tempie. Istnieją również znaczne koszty związane z własnością luksusowych inwestycji, takich jak składowanie, utrzymanie i ubezpieczenie. Moja rada to zawsze kupić coś, co się kocha i cieszy się posiadaniem. Każdy wzrost wartości powinien być postrzegany jako bonus”.
Jedną z przyczyn ogromnego wzrostu klasycznych wartości samochodów jest to, że zyski ze sprzedaży osobom prywatnym są zwolnione z podatku w wielu krajach Europy. Jednak dla wielu kolekcjonerów jest to realizacja dziecięcego marzenia o zakupie samochodu, o którym zawsze marzyli.
” Zawsze podobały mi się Fordy Capri od 18 roku życia miałem Daytona Yellow GXL z czarnym, winylowym dachem”, powiedział John Pepper, 56-letni kolekcjoner z Essex, który ma obecnie około 18 Capri w różnym stanie technicznym. „Myślę, że pojawiłem się na tej ziemi, aby znaleźć ich jak najwięcej i przywrócić je na drogi. Wiem, że ten model nabiera wartości, ale to nie jest mój cel, po prostu lubię cieszyć się nimi, mówić o nich, to po prostu jest w mojej krwi.”
Najdroższe pojazdy Ford sprzedane do tej pory na aukcji to:*******:
MODEL | DATA SPRZEDAŻY | CENA US$ (Euro) | ||
1968 Ford GT40 | wrzesień, 2012 | 10,894,900 (9,986,120) | ||
1964 Ford GT40 Prototype | kwiecień, 2014 | 7,560,000 (6,927,985) | ||
1965 Ford GT40 Roadster | sierpień, 2014 | 6,930,000 (6,350,653) | ||
1966 Ford GT40 Mk1 | sierpień, 2016 | 4,840,000 (4,435,625) | ||
1967 Ford Shelby GT500 Super Snake Mustang | maj, 2013 | 1,300,000 (1,191,387) |
Przykładowe wartości wzrostów cen niektórych klasycznych samochodów Forda:
MODEL | Cena nowego (€) | Śr. Cena dziś (€) | ||
1984 Ford RS200 | 58,908 | 174,091******** | ||
1970 Mk1 Escort Mexico | 1,703 | 36,024 | ||
1987 Sierra Cosworth RS500 | 23,500 | 34,161 | ||
1987 Ford Capri 2.8i | 9,417 | 11,261 | ||
1985 Escort XR3i | 7,395 | 5,540 | ||
1967 Ford Anglia 105E | 702 | 9,816******** |
Noty:
*
Niskie oprocentowanie lokat i długoterminowych inwestycji w akcje oraz obligacje nie gwarantuje opłacalności wyższej niż obrót środkami pieniężnymi:: https://www.theguardian.com/money/2016/jun/18/cash-trumps-shares-for-top-returns
**
Według sondażu przeprowadzonego przez Baghunter: http://lifestyle.one/grazia/fashion/news/hermes-birkin-bag-investment-buy/
***
http://www.knightfrank.com/blog/2017/03/01/liquid-assets-wine-tops-luxury-investments
****
https://kfcontent.blob.core.windows.net/research/540/documents/en/classic-car-2016-3857.pdf
*****
Na podstawie danych z rynku Wielkiej Brytanii http://www.housepricecrash.co.uk/indices-nationwide-national-inflation.php
******
Strona internetowa „Patina” umożliwia dostęp do wartości pojazdu w oparciu o rzeczywiste ceny sprzedaży konkretnych modeli, ze średnią wymienionych dla każdego rocznika: www.themarket.co.uk
*******
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_cars_sold_at_auction
********
Na podstawie danych z 2016