Zupełnie nowy Ford Fiesta ST dysponuje mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i jako pierwszy samochód oferuje opatentowaną technikę maksymalnej dynamiki jazdy.

  • Mechaniczny system ograniczonego poślizgu mechanizmu różnicowego poprawiający przyczepność przednich kół na zakrętach po raz pierwszy trafia do całkowicie nowego Forda Fiesty ST.
  • Chronione patentem sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają łatwiejsze wchodzenie w zakręty i precyzyjniejsze reakcje samochodu, co sprawia, że dynamiczna jazda staje się jeszcze przyjemniejsza. Kontrola startu pozwala uzyskiwać na torze wyścigowym najlepsze przyspieszenia przy ruszaniu ze startu stojącego.
  • 200-konny silnik EcoBoost o pojemności 1,5 litra zapewnia wyjątkowo emocjonujący dźwięk trzycylindrowej jednostki napędowej, wyposażono go także w system dezaktywacji jednego z cylindrów, co przyczyniło się do 11% obniżenia zużycia paliwa.
  • Wybierane tryby jazdy mogą zmienić całkowicie charakter nowej Fiesty ST z uniwersalnego hatchbacka do codziennego użytku w znakomicie czujący się na torze samochód sportowy, który zadowoli zarówno nowicjusza, jak i eksperta.

WARSZAWA, 13 marca 2018 roku – Ford ujawnił dzisiaj kolejne szczegóły dotyczące zaawansowanych rozwiązań sportowych, które zapewnią najbardziej bezpośrednie, emocjonujące i wciągające wrażenia z jazdy Fiestą ST:

  • Opcjonalny mechanizm różnicowy o mechanicznie ograniczonym poślizgu (LSD), zapewniający optymalną przyczepność kół na zakrętach.
  • Debiutujące w tym segmencie rynkowym, opatentowane przez Forda sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania, zapewniające łatwiejsze wchodzenie w zakręty, lepszą reakcję tylnego zawieszenia i lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę.
  • Opcjonalny system kontroli startu zapewniający powtarzalne, szybkie starty na torze, z informacjami przekazywanymi przez dedykowany wyświetlacz graficzny umieszczony w zestawie wskaźników.

W zeszłym roku Ford zaprezentował całkowicie nowy model Fiesta ST, napędzany również całkowicie nowym, 200-konnym, trzycylindrowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,5-litra. Po raz pierwszy Fiestę wyposażono w wybór trybu jazdy, co umożliwia odpowiednie zmiany w sterowaniu pracą silnika, układu kierowniczego i kontroli stabilności. System pozwala na wybór ustawień Normalny, Sportowy i Torowy, zmieniając charakter pojazdu z elastycznego hatchbacka do codziennego użytku w samochód sportowy przeznaczony do jazd torowych – za naciśnięciem jednego przycisku.

Całkowicie nowy Ford Fiesta ST otrzymał także:

  • Pierwszy w branży system dezaktywacji cylindra w silniku trzycylindrowym, służący dalszemu obniżeniu zużycia paliwa*.
  • Technikę aktywnego zaworu układu wydechowego w celu wzmocnienia wyjątkowego i naturalnie sportowego brzmienia trzycylindrowego silnika.
  • Dostępność takich systemów, jak łączność poprzez SYNC 3, wysokiej jakości audio B&O PLAY oraz zaawansowane techniki wspomagania kierowcy, takie jak pomoc w utrzymaniu auta na pasie ruchu i rozpoznawanie znaków drogowych

„Kierowcy samochodów określanych jako hot-hatch oczekują bardzo dużo od swoich niedużych samochodów. Pracując nad nowym Fordem Fiesta ST zastosowaliśmy więc to, czego nauczyliśmy się przy najnowszych modelach Ford Performance, w tym przy Fordzie Focusie RS i Fordzie GT, by nasz samochód wyznaczał nowy standard przyjemności jazdy w swoim segmencie, z gardłową muzyką trzycylindrowego silnika, którą rozumieją prawdziwi fani motoryzacji, niezależnie od ich ojczystego języka.” – powiedział Leo Roeks, dyrektor oddziału Ford Performance na Europę.

 

Samochód opracowany przez Ford Performance zapewnia codzienną funkcjonalność i oszczędność paliwa, a także wyjątkową przyjemność z jazdy, która będzie cieszyć nowicjuszy, a jednocześnie usatysfakcjonuje ekspertów. Nowa wersja popularnego hot-hatcha Forda trafi do sprzedaży wiosną tego roku.

Zrywając asfalt

Fiesta ST trzeciej generacji jest po raz pierwszy oferowana z opcjonalnym mechanizmem różnicowym Quaife LSD, który pomaga zoptymalizować przyczepność przednich kół, co zwiększa możliwości pokonywania zakrętów, a w szczególności zapewnia lepszą przyczepność na wyjściu z zakrętu.

Mechaniczny system ograniczonego poślizgu mechanizmu różnicowego ma na celu ograniczenie momentu obrotowego dostarczanego na koło o zmniejszonej przyczepności – na przykład wewnętrzne koło na zakręcie – w celu zmniejszenia poślizgu tego koła, co zwiększa moment napędowy na kole dysponującym większą przyczepnością, pozwalając w pełni wykorzystać możliwości silnika.

Nowy opcjonalny mechanizm różnicowy LSD współpracuje z udoskonaloną kontrolą wektorowania momentu napędowego, która poprawia stabilność i zmniejsza podsterowność, poprzez przyhamowywanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów.

Równowaga między tymi dwoma funkcjami została dopracowana przez inżynierów Ford Performance, by zapewnić optymalną przyczepność kół na suchych nawierzchniach i płynność jazdy na mokrych.

„Kierowcy z doświadczeniami sportowymi znają nieprzyjemne zjawisko buksowania jednego z kół napędzanych przy szybkim wyjściu z zakrętu, co jest spowodowane przekazywaniem zbyt dużego momentu napędowego na wewnętrzne koło, które nie jest w stanie wykorzystać tego momentu.” – mówi Roeks. „W nowym Fordzie Fiesta ST dostroiliśmy opcjonalny mechaniczny mechanizm różnicowy LSD, aby bezproblemowo współpracował z udoskonaloną kontrolą wektorowania momentu napędowego, zapewniając najlepszą możliwą naturalną przyczepność kół, bez marnowania nadmiaru momentu obrotowego, poprzez aplikowanie siły hamującej jedno z kół.

Sprężyny w akcji

Opracowane przez inżynierów Forda i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania zwiększają stabilność, zwinność i poprawiają reakcje tylnej belki skrętnej zawieszenia nowej Fiesty ST, zapewniając lepsze wyczucie samochodu i przyczyniając się do wyjątkowej przyjemności z jazdy.

Całkowicie nowa Fiesta ST jest pierwszym kompaktowym hot-hatchbackiem, który korzysta z techniki indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, aby uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu, co pozwala na przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia.

Zalety oferowane przez unikalną konfigurację zawieszenia obejmują:

  • Możliwość szybszej zmiany kierunku jazdy i precyzyjniejsze reakcje na obrót kierownicy, czy zmiany kierunku obciążeń.
  • Oszczędność 10 kg w porównaniu z rozwiązaniem wykorzystującym drążki Watta, których używa się zwykle celem zwiększenia sztywności poprzecznej zawieszenia.
  • Kompatybilność z tradycyjnymi amortyzatorami zawieszenia.
  • Uniknięcie kompromisów w zakresie komfortu, jakości jazdy czy prowadzenia się samochodu.

Sprężyny Forda pozwalające na zmiany kierunku sił są formowane na zimno, aby zapewnić większą trwałość i wytrzymałość, a geometria zmiennej podziałki i średnicy sprężyny zostały opracowane specjalnie pod kątem zastosowania w zupełnie nowym Fordzie Fiesta ST.

Ponadto, zaawansowany układ zawieszenia wyposażony jest w dwururowe przednie i tylne amortyzatory Tenneco, które wykorzystują technikę zaworków RC1 do tłumienia zależnego od częstotliwości, umożliwiając lepszą kontrolę ruchów nadwozia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej precyzji przy szybkiej jeździe. Sztywność skrętna belki skrętnej tylnego zawieszenia wynosząca 1400 Nm/deg jest najwyższa spośród wszystkich modeli samochodów Ford Performance.

„Przebadaliśmy trzy razy więcej konfiguracji parametrów zawieszenia, niż zwykle, aby znaleźć układ, który zapewni ekscytujące wrażenia z jazdy wymagane od modelu ST, ale także zagwarantuje komfort i wyrafinowanie w codziennej eksploatacji.” – powiedział Roeks. „Zaawansowane technicznie amortyzatory dostosowują się samoczynnie do drgań wysokiej częstotliwości generowanych przez niedoskonałości drogi, gdy występuje niewielkie zapotrzebowanie na tłumienie, jak na autostradzie, ale też dostosowują się do innych warunków jazdy, aby zapewnić optymalne zachowanie samochodu podczas ostrej, sportowej jazdy.

Doskonałe wyniki przy starcie

Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, opcjonalny system kontroli startu pozwoli kierowcom nowej Fiesty ST osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

System zaprojektowany pod kątem łatwości obsługi, włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, co uruchamia też dedykowany wyświetlacz graficzny w 4,2-calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych, co na ekranie wyświetlacza powoduje wypełnianie wskaźnika informującego, kiedy samochód jest gotowy do startu.

Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.

Możliwość wyboru trybu jazdy zwiększa wszechstronność nowej Fiesty ST, umożliwiając kierowcy optymalizację parametrów systemów samochodu, w zależności od potrzeb – od nauki jazdy po jazdę na torze wyścigowym:

  • W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, ESC, aktywny zawór wydechowy i elektronicznie wspomagany układ kierowniczy (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem.
  • W trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane celem dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego.
  • W trybie Track wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, co umożliwia bardzo dynamiczną jazdę wyścigową.

Trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją; i pełną dezaktywacją systemu.

Sportowy charakter samochodu przygotowanego przez Ford Performance został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia; unikalnym ustawieniom parametrów systemu wspomagania kierownicy EPAS z przełożeniem 12: 1 – najbardziej bezpośrednim wśród samochodów Ford Performance i 14% „ostrzejszym”, niż w poprzedniej generacji Fiesty ST200 oraz dzięki wysokowydajnemu układowi hamulcowemu z przednimi wentylowanymi tarczami o średnicy 278 mm i pełnymi tylnymi tarczami o średnicy 253 mm.

Kierowcy mogą w pełni wykorzystywać rozwiązania zastosowane w nowym Fordzie Fiesta ST także dzięki pozycji kierowcy dopracowanej z wielką starannością przez Ford Performance, dzięki której kierowca optymalnie kontroluje samochód i precyzyjnie wyczuwa równowagę pojazdu. Fotel kierowcy oferuje unikalną w tym segmencie pojazdów kombinację regulacji kąta oparcia i regulacji nachylenia siedziska.

Więcej mocy, więcej opcji

Całkowicie nowy, 1,5-litrowy silnik EcoBoost firmy Ford wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, podwójny niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu i trzycylindrową architekturę, która zapewnia moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego od 1600 do 4000 obr/min, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 232 km/h.

Nowa kombinacja systemu wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego działa wraz z innowacyjną techniką dezaktywacji cylindra opracowaną przez Forda, co według danych producenta obniża zużycie paliwa i emisję CO2 o 11%, w porównaniu z poprzednią generacją Fiesty ST200.*

Samochód dostępny będzie w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, ze sportową stylistyką ST i z 17-calowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół ze stopów metali lekkich. Nowa Fiesta ST oferuje klientom większą swobodę wyboru, dzięki ofercie różnych poziomów wyposażenia.

Dostępne kolory zewnętrzne, to Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver i Silver Fox, a wnętrza są standardowo wyposażone w sportowe fotele Recaro, gałkę dźwigni zmiany biegów ST i spłaszczoną u dołu kierownicę z obszyciem, które powtórzono na skórzanych mieszkach dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów.

Standardem jest system łączności i rozrywki  SYNC 3 z ekranem o przekątnej 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem 8-calowym, umożliwiając kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Dostępny jest również wysokiej jakości system audio B&O PLAY zapewniający dźwięk w jakości high-end.

Standardowe systemy wspomagające kierowcę obejmują asystenta utrzymaniu pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, a ponadto dostępne są również funkcje obejmujące automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne reflektory, reflektory z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych.

„Kierowcy nie muszą sprawdzać droższych samochodów, niż nowa Fiesta ST, by zrozumieć, co Ford ma na myśli wyjaśniając, że ST w oznaczeniu modelu, to Sportowe Technologie.” – powiedział Roeks. Każda funkcja tego samochodu mająca wpływ na jego osiągi została wzbogacona o techniczne innowacje.