Ford prezentuje całkowicie nowego Focusa – najbardziej innowacyjny, dynamiczny i ekscytujący samochód Forda w historii firmy – w 20 lat od premiery pierwszego, przełomowego Focusa.
- Zaprojektowany od pierwszej kreski, całkowicie nowy Ford Focus zapowiada nową erę w zakresie techniki, komfortu, przestrzeni i satysfakcji z jazdy wśród europejskich samochodów średniej wielkości. Nowy „skoncentrowany na człowieku” projekt rozszerzonej oferty modelowej obejmuje pierwszego crossovera Focusa Active i ekskluzywnego Focusa Vignale.
- Nowe systemy Stop & Go, rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymania na środku pasa ruchu ułatwiają jazdę w mieście z częstym zatrzymaniem i ruszaniem. Doświetlanie zakrętów i dostosowanie oświetlenia do znaków drogowych pomaga kierowcom w nocnej jeździe.
- Pierwszy wyświetlacz przezierny w europejskim modelu Forda zapewnia większą pewność i skupienie za kierownicą. System wspomagający parkowanie 2 umożliwia wykonywanie w pełni zautomatyzowanych manewrów parkowania za jednym naciśnięciem przycisku.
- Standardowe, wybierane tryby jazdy, 20-procentowa poprawa sztywności skrętnej nadwozia i izolowane, niezależne zawieszenie tylne z bezstopniową kontrolą tłumienia, dostępne po raz pierwszy w Focusie, utrzymują go na czele całej klasy samochodów, zwiększając dynamikę jazdy i poprawiając jej komfort.
- Całkowicie nowy Focus wprowadza wbudowany modem FordPass Connect, zapewniający łączność w ruchu, indukcyjne ładowanie smartfonów, system SYNC 3 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i system audio B&O PLAY.
- Zaawansowane silniki benzynowe EcoBoost i wysokoprężne EcoBlue z pomocą nowej 8-biegowej przekładni automatycznej, zapewnią 10-procentowe obniżenie zużycia paliwa dla całej gamy modelowej Focusa.
WARSZAWA, 10 kwietnia 2018 roku – Dzień światowej premiery całkowicie nowego Forda Focusa, najstaranniej dopracowanego i najbardziej zaawansowanego technicznie Focusa od początku historii tego modelu.
Dzięki nawiązaniu bliższej niż kiedykolwiek współpracy z klientami, opracowany od podstaw całkowicie nowy Focus zapewnia najbardziej inspirujące, intuicyjne i satysfakcjonujące wrażenia swojemu kierowcy i pasażerom spośród wszystkich samochodów rodzinnych średniej wielkości dostępnych w Europie.
Focus jest dzieckiem nowej, bardziej skoncentrowanej na człowieku filozofii projektowania, która łączy emocjonalną stylistykę nadwozia z najlepszą w swojej klasie aerodynamiką i zapewnia wnętrze oferujące więcej przestrzeni, w połączeniu z wysokiej jakości materiałami i kunsztem wykonania.
Najbardziej wyrafinowana gama systemów wspomagających kierowcę, jakie kiedykolwiek oferowano klientom Forda została precyzyjnie zintegrowana z samochodem, umożliwiając intuicyjną, bezstresową i wyrafinowaną jazdę. Zaawansowane systemy i rozwiązania, to między innymi:
- Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, co umożliwia bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu.
- System reflektorów adaptacyjnych z nowym, opartym na analizie obrazu z kamery systemem doświetlania zakrętów oraz – pierwszy raz w produkcyjnym samochodzie – kierowania światłem w oparciu o znaki drogowe, pozwala na wstępny wybór jednego z modeli oświetlenia drogi, służąc poprawie widoczności w czasie nocnej jazdy.
- System wspomagający parkowanie w nowej wersji, steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku.
- Pierwszy w Europie wyświetlacz przezierny (HUD) oferowany w Europie, pomaga kierowcom skupić swoją uwagę na sytuacji drogowej.
- System wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.
Całkowicie nowy Focus pozostaje wierny 20-letniej tradycji modelu dysponującego wiodącą w swojej klasie dynamiką jazdy, dodatkowo wzbogaconą o pierwsze w Focusie zastosowanie systemu płynnie kontrolowanego tłumienia (CCD) dla niezależnych zawieszeń przednich i tylnych kół. Do tego Focus otrzymał nowe tryby jazdy, izolowaną tylną ramę pomocniczą zwiększającą komfort jazdy i sprężyny zawieszenia kół wykonane w opatentowanej przez firmę Ford technologii.
Przyjemność podróżowania wzbogacono funkcjami zapewniającymi komfort i wygodę, w tym zastosowaniem wbudowanego modemu FordPass Connect, który zapewnia łączność w czasie jazdy oraz nowym indukcyjnym systemem ładowania kompatybilnych smartfonów.
Opcje układu napędowego obejmują kolejną zoptymalizowaną wersję wielokrotnie nagradzanego silnika EcoBoost o pojemności 1,0 litra i nowy 1,5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost. Walory użytkowe obu silników zostały zwiększone za sprawą pierwszego w całej branży systemu dezaktywacji jednego z cylindrów trzycylindrowych silników Forda. Nowe 1,5-litrowe silniki EcoBlue i oraz znane już 2,0-litrowe silniki EcoBlue zapewniają wyjątkową oszczędność paliwa, a nowa inteligentna ośmiostopniowa przekładnia automatyczna dostosowuje zmiany biegów do stylu jazdy i jest sterowana za pomocą stylowego i ergonomicznego pokrętła zmiany biegów.
„Nasz całkowicie nowy Ford Focus, to szczyt techniki i atrakcyjności jazdy w swoim segmencie.” – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktów, Ford of Europe. „Szansa skonstruowania zupełnie nowego samochodu od pierwszej kreski nie pojawia się często. Wykorzystaliśmy tę szansę do maksimum, by stworzyć najlepszy samochód rodzinny średniej wielkości, który można kupić gdziekolwiek na świecie.”
Samochód dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi, a na wybranych rynkach także jako czterodrzwiowy sedan, będzie najbardziej wszechstronną ofertą modelową ze wszystkich dotychczasowych generacji Focusa. Będzie on oferowany z ekskluzywnymi dodatkami, aby zaspokoić jak najszersze spektrum oczekiwań klientów kupujących samochody średniej wielkości. Wśród odmian Focusa znajdą się między innymi stylowe wersje Focus Trend i Titanium, sportowy Focus ST-Line, ekskluzywny Focus Vignale i pierwszy crossover – Focus Active.
Całkowicie nowy Focus jest pierwszym pojazdem Forda, który bazuje na nowej platformie C2, zaprojektowanej w celu poprawy bezpieczeństwa biernego, dostarczenia większej przestrzeni wewnętrznej w samochodach średniej wielkości Forda, bez negatywnego wpływu na wymiary zewnętrzne, a także celem wspierania skuteczniejszych rozwiązań aerodynamicznych, wpływających na większe oszczędności paliwa. Najlepsza w historii jakość elementów i ich montażu jest wynikiem zainwestowania 600 milionów euro w zakładzie montażowym Forda w Saarlouis w Niemczech.
Ford sprzedał niemal 7 milionów Focusów w Europie* i ponad 16 milionów na całym świecie, odkąd rewolucyjny Focus pierwszej generacji wjechał do salonów sprzedaży w 1998 roku.
„Focus jest naszym kluczem do Europejskiego rynku już od dwóch dekad. Zawsze w czołówce pod względem koncepcji, projektu, techniki i radości z jazdy, zawiera wszystko, za co nasi klienci kochają swoje Fordy.” – powiedział Steven Armstrong, wiceprezes i prezes grupy Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, Ford Motor Company. „Ponieważ samochody rodzinne średniej wielkości w ubiegłym roku zdobyły prawie jedną piątą rynku w całej Europie, Focus pozostaje tak samo ważny, jak zawsze dla naszej firmy i naszych klientów, dlatego też włożyliśmy tak wiele energii w opracowanie zupełnie nowego modelu, który należy do najlepszych samochodów, jakie kiedykolwiek wyprodukowaliśmy.”
Projekt skoncentrowany na człowieku
Całkowicie nowy Ford Focus, to także ewolucja w stylistyce Forda. Do stworzenia samochodu dostarczającego lepszych wrażeń swoim użytkownikom przy każdej interakcji, użyto filozofii projektowania „skoncentrowanej na człowieku” łącząc ekspresyjny język formy z funkcjonalnością i charakterystyką, jakich oczekują klienci.
„Chcemy, by nasz całkowicie nowy Focus był produktem, w którym klienci się zakochują i pozostają zakochani.” – mówi Amko Leenarts, dyrektor ds. designu, Ford of Europe. „Wewnątrz i na zewnątrz nasza nowa filozofia projektowania polega na tworzeniu niezapomnianych interakcji, które budują i utrzymują relacje między człowiekiem i maszyną.”
„Focus ma dojrzałe proporcje, które odzwierciedlają bardziej sportową sylwetkę, oferując jednocześnie większy komfort i przestronność. Charakterystyczny wyraz nowej sylwetki osiągnęliśmy głównie poprzez przesunięcie słupków A dalej ku tyłowi, równoważąc proporcje tak, by słupki te „celowały” w środek przednich kół, podczas gdy muskularne powierzchnie słupków C osadziliśmy dokładnie nad tylnymi kołami. Wynikiem tego jest dłuższa maska silnika i płynne kształty przednich błotników, co w połączeniu z wyraźnym złagodzeniem klinowego kształtu dolnej części nadwozia, zapewnia zarówno moc, jak i elegancję formy, wzmacniając sportowy charakter samochodu aspirującego do segmentu premium.” – powiedział Leenarts
Zwiększenie rozstawu osi o 53 milimetry pozwoliło na zastosowanie opon o większych średnicach, które wnikając wyżej w blachy nadwozia wizualnie skróciły samochód i dodały lekkości jego sylwetce. Krótsze zwisy nadwozia i przesunięta do tyłu kabina podkreśliły mocną, dynamiczną stylizację i zwartość bryły nadwozia.
Zarządzanie przepływem powietrza wokół pojazdu grało kluczową rolę przy opracowywaniu nowego Forda Focusa. Pełna kształtów, sportowa sylwetka nadwozia zapewnia najlepszą w tej klasie sprawność aerodynamiczną, a to dzięki smukłemu, niższemu profilowi; krótkiemu zwisowi tylnemu, odpowiedniemu kształtowi narożników samochodu i harmonijnie zintegrowanym elementom aerodynamicznym.
Kształty prezentujące się wspaniale w ruchu, uzyskano poprzez nadanie elementom nadwozia wyrazistej, atletycznej formy. Starannie opracowane powierzchnie nadwozia chwytają światło i tworzą z niego wizualną ucztę dla oczu – od przodu do tyłu samochodu. Długie przednie błotniki w połączeniu z muskularnie ukształtowanymi błotnikami tylnymi tworzą nieodparte wrażenie dynamicznej zwinności samochodu.
Pas przedni nowego Focusa jest prosty i harmonijny, emanując wyrazistą asertywnością. Wyraźnie powiększony, ale wciąż natychmiast rozpoznawalny, charakterystyczny wlot powietrza jest precyzyjnie wkomponowany pomiędzy odchylone w poziomie reflektory, które podobnie jak lampy tylne oddalono maksymalnie od płaszczyzny symetrii nadwozia, by zwiększyć optyczną szerokość samochodu.
Lampy tylne są teraz dwuczęściowe, co pozwoliło poszerzyć otwór drzwi bagażnika, natomiast technika oświetleniowa LED zapewnia wyraźnie rozpoznawalne sygnatury świateł zarówno przy świetle dziennym, jak i w ciemności. Napis Focus wykonany z osobnych, satynowanych liter umieszczono dumnie między lampami tylnych świateł, potwierdzając wykonanie samochodu w standardach segmentu premium.
Nowy Focus oferuje szerokie, spersonalizowane spektrum możliwości do wyboru, z różniącymi się charakterem wersjami modelowymi Focus Vignale, ST-Line, Active i Titanium, pozwalającymi wyjść naprzeciw specyficznym preferencjom i potrzebom klientów. Charakterystyczne cechy wersji modelowych:
- Focus Vignale otrzymał dolny wlot powietrza „od narożnika do narożnika” zaprojektowany tak, by przypominał ozdobną, rzemieślniczą biżuterię, ale pozostałe elementy wyróżniające Vignale, takie jak wykończenie z satynowanego aluminium relingów dachowych, nakładek progów drzwi, pasa przedniego oraz charakterystycznej dla tej wersji siatkowej kratki wlotu powietrza wykonano w spokojniejszym duchu.
- Ostrzejszy styl tylnego dyfuzora Focusa ST-Line i większy, aerodynamicznie dobrany spojler dachowy, oszczędniej osłonięte przednie wloty powietrza zaprojektowane w celu zwiększenia wydajności chłodzenia i ukazania elementów w komorze silnika znajdujących się za nimi, a także charakterystyczny odważny dolny spoiler ST-Line kierujące powietrze do wlotów aerodynamicznej kurtyny powietrznej.
- Focus Active wyróżnia się podwyższonym prześwitem, ochronnymi szarymi osłonami nadkoli i progów drzwiowych, płytami osłaniającymi podwozie z przodu i z tyłu, nakładkami progowymi kontrastowo pomalowanymi na kolor srebrny i zaprojektowanym dla tej wersji pasem przednim.
Paleta 13 kolorów nadwozia obejmuje Orange Glow, Desert Island Blue, a w wersji Vignale także ekskluzywny czterowarstwowy lakier Dark Mulberry.
Filozofię projektowania skoncentrowaną na człowieku zastosowano oczywiście także we wnętrzu samochodu, które zapewnia bardziej zachęcające i przyjazne środowisko wykonane z dostrzegalnie lepszą jakością. Taki efekt osiągnięto stosując proste, czyste linie, wyraziste i wzbudzające zaufanie materiały oraz płynnie zintegrowane powierzchnie.
Przejrzystszy, pozbawiony zbędnych elementów projekt wspiera spokojniejszą atmosferę wnętrza. Boczki przednich drzwi łączą się teraz płynnie z deską rozdzielczą, tworząc wizualnie przestrzenny, wyjątkowy efekt „owinięcia” kierowcy i pasażerów. Górna część deski rozdzielczej i boczki drzwi wykonane są z miękkich w dotyku materiałów, co zapewnia efekt wnętrza segmentu premium. Elementy wykonane ze starannością przywodzącą na myśl biżuterię odzwierciedlają nowoczesny design produktów konsumenckich z najwyższej półki, z lustrzanymi połyskami i szczotkowanymi wykończeniami detali, co szczególnie wyraźnie widać na desce rozdzielczej po stronie pasażera, w elementach boczków drzwi, czy w regulowanych wylotach powietrza.
Podobnie jak w przypadku nadwozia, wnętrza wersji modelowych nowego Focusa są wyposażone w unikalne elementy i materiały wyróżniające się wyjątkowym charakterem, w tym z efektem drewna o gęstych słojach i w skórę premium w Vignale, sportowe wykończenie z włókna węglowego i czerwone przeszycia dla ST-Line i bardziej wytrzymałe, teksturowane materiały i powierzchnie dla wersji Active.
„Te „burzliwe” obszary, w których różne struktury i materiały spotykają się we wnętrzu, zniknęły.” – powiedział Leenarts. „Zamiast tego, materiały są specjalnie dobrane tak, aby lepiej ze sobą współgrały i uzupełniały się, podkreślając wysoki kunszt i jakość.”
Technika budująca zaufanie
Nowy Ford Focus otrzymał większą paletę zaawansowanych funkcji, niż jakikolwiek inny pojazd Forda przed nim, oferując rozwiązania techniczne wprowadzające poziom 2 autonomii jazdy do samochodów rodzinnych.
Wyrafinowany system Ford Co-Pilot360 składa się z rozwiązań zwiększających poziom ochrony, poprawiających prowadzenie pojazdu i ułatwiających parkowanie, a także sprawiających, że każda podróż będzie bardziej komfortowa, mniej stresująca i bezpieczniejsza.
Aktywny tempomat ACC z funkcją Stop & Go, rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu pomaga pojazdowi zachować komfortową dla kierowcy, bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu; pozwala zmniejszyć stres podczas długich podróży, umożliwia utrzymanie pojazdu w osi swojego pasa ruchu, może też dostosować prędkość pojazdu do obowiązujących lokalnie znaków, monitorując pobocze drogi i przestrzeń nad drogą w poszukiwaniu znaków ograniczenia prędkości, a także wykorzystując informacje z pokładowego systemu nawigacyjnego. Aktywny tempomat ACC działa do prędkości 200 km/h
Nowy system Stop & Go pozwala systemowi ACC doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania, wykorzystując do 50 procent całkowitej dostępnej siły hamowania, i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia.
System utrzymywania samochodu na pasie ruchu monitoruje oznakowanie poziome na drodze i może zastosować delikatny, ale odczuwalny moment obrotowy w układzie kierowniczym, aby pomóc kierowcy utrzymać się na środku pasa ruchu za każdym razem, gdy aktywowany jest system ACC. Zaprojektowany, by wspierać kierowców przy prędkościach do 200 km/h, system wysyła też wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, jeśli wykryje brak rąk kierowcy na kierownicy.
„Przypomnijmy sobie czasy zdawania egzaminu na prawo jazdy i jak mocno trzeba było się wtedy koncentrować, by być bezpiecznym w drodze. Prowadzenie samochodu nie stało się od tamtych czasów łatwiejsze, to my przywykliśmy do radzenia sobie z tym wyzwaniem. Rozwiązania takie jak Stop & Go, czy utrzymywanie samochodu na pasie ruchu zmniejszają ilość zadań, które kierowca musi wykonywać i pozwalają skoncentrować się na pozostałych sprawach, dzięki czemu prowadzenie samochodu staje się mniej stresujące, a kierowca czuje się pewniej.” – twierdzi Helmut Reder, dyrektor globalnego programu samochodów segmentu C, Ford of Europe.
System reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów w oparciu o znaki drogowe po raz pierwszy dostosowuje model oświetlenia drogi w celu uzyskania maksymalnej widoczności jeszcze przed wejściem w zakręt, dojechaniem do skrzyżowania lub ronda.
System wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu do monitorowania oznaczeń pasa ruchu z zasięgiem do 65 metrów, umożliwiając odchylenie światła reflektorów w poziomie z wyprzedzeniem poprawiającym widoczności dojazdu do zakrętu, zamiast polegania wyłącznie na obracaniu kierownicą przez kierowcę. Opatentowana przez Forda integracja funkcji odczytywania znaków drogowych w celu optymalizacji oświetlenia drogi umożliwia poszerzenie oświetlanego obszaru na skrzyżowaniach i rondach, co pozwala oświetlić potencjalne zagrożenia, które nie znajdują się bezpośrednio przed samochodem.
Całkowicie nowe techniki oświetlenia zastosowane w Focusie, w tym system adaptacyjnych reflektorów przednich, który dostosowuje kąt i natężenie światła do warunków jazdy, oraz automatyczne, światła drogowe zapobiegają nieumyślnemu przypadkowemu oślepianiu innych użytkowników drogi i pozwalają kierowcy widzieć więcej w czasie nocnej jazdy, są wspierane przez zaawansowane reflektory wykonane całkowicie w technice LED, które wykorzystują innowacyjną regulowaną konfigurację odbłyśników celem uzyskania większej elastyczności i łagodniejszych, mniej kontrastowych granic oświetlenia.
Focus jest także pierwszym Fordem dostępnym w Europie, w którym oferowany jest wyświetlacz przezierny (HUD) , który umożliwia kierowcy utrzymanie wzroku na drodze, wyświetlając przydatne informacje w jego polu widzenia. System jest maksymalnie skuteczny dzięki jednemu z największych pól widzenia wyświetlaczy HUD dostępnych w Europie, wynoszącemu 6 stopni na 2,5 stopnia. System jest również jednym z najjaśniejszych i posiada 16-stopniową regulację, aż do 10.000 kandeli na metr kwadratowy.
Specjalne filtry do wysuwanego poliwęglanowego ekranu czynią go pierwszym tego typu, który może być odczytany przez użytkowników noszących okulary ze szkłami polaryzującymi. W zależności od specyfikacji pojazdu konfigurowany wybór wyświetlanych informacji obejmuje prędkość (jedyny parametr, który jest zawsze obecny na wyświetlaczu), rozpoznawane znaki drogowe, ACC; nawigacja, wskaźnik zmiany biegów, system rozrywkowy i powiadomienia awaryjne.
System wspomagający parkowanie zapewnia w pełni zautomatyzowane manewry przy parkowaniu równoległym lub prostopadłym, dostępne za naciśnięciem jednego przycisku. Przy systemie elektronicznie sterowanej zmiany biegów nowej ośmiobiegowej przekładni automatycznej Forda, system identyfikuje odpowiednie miejsca parkingowe, a kierowca może sterować ruchem pojazdu, wybierając położenie neutralne przekładni i przytrzymując przycisk umieszczony w konsoli centralnej.
Pojazd automatycznie wybiera odpowiedni bieg do przodu lub do tyłu, steruje przepustnicą i hamowaniem, a także układem kierowniczym i jest w stanie zaparkować samochód w przestrzeniach o długości o 110 centymetrów większej, niż samochód i na nachyleniach do 12 procent przy prędkościach do 4 km/h, kończąc manewry przełączeniem przekładni w tryb parkingowy. System może również pomóc kierowcy w wyprowadzeniu samochodu z równoległych miejsc parkingowych za pomocą w pełni zautomatyzowanej funkcji wspomagania wyjazdu z parkingu.
Ponadto udoskonalono system aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów, który potrafi wykrywać pieszych znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wejść na drogę przed pojazd. System, który automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia, może teraz wykrywać rowerzystów i działać w ciemności korzystając ze świateł reflektorów.
Inne rozwiązania zaprojektowane tak, by pomóc kierowcy Focusa w unikaniu wypadków i rozproszenia uwagi obejmują:
- Zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody zaprojektowany do pracy przy prędkościach jazdy w mieście i na autostradzie, wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszających się lub nieruchomych pojazdów i zapewnia wspomaganie kierowcy w inicjowaniu skrętu na kierownicy, co umożliwia kierowcy ominięcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji byłoby wysokie.
- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z systemem ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej, który ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym, a teraz po raz pierwszy system może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia.
- Szerokokątna kamera cofania zapewnia widok z tyłu pojazdu o szerokości poziomej prawie 180 stopni, co umożliwia przegląd sytuacji za samochodem podczas wycofywania z miejsca parkingowego lub z podjazdu przed domem.
- Ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd”, już teraz będzie dostępne dla klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. System używa kamery zamontowanej za przednią szybą i korzysta z informacji z systemu nawigacji w samochodzie, aby zapewnić kierowcy dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia podczas jazdy przez dwa znaki „zakaz wjazdu” na wjazdach na autostrady.
- System Ford MyKey, który pozwala właścicielom zaprogramować kluczyk dla młodszych kierowców, umożliwia blokowanie przychodzących połączeń telefonicznych, ograniczenie prędkości maksymalnej, zapobieganie dezaktywacji systemów wsparcia kierowcy i funkcji bezpieczeństwa, zmniejszanie maksymalnej głośności systemu audio i całkowite wyłączenie systemu audio, jeśli pasażerowie nie zapięli pasów bezpieczeństwa.
W razie wypadku, nowy system hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i pozwala uniknąć dalszych uszkodzeń pojazdu.
Ford przewiduje, że za poziom bezpieczeństwa nowy Focus otrzyma pięć gwiazdek, w czym pomoże 40-procentowy wzrost możliwości przenoszenia obciążeń w czasie zderzenia czołowego, jaki zapewnia całkowicie nowa platforma C2, na której zbudowano Focusa.
Energiczny i precyzyjny
Wyrafinowane, całkowicie nowe podwozie, uzupełnione zaawansowanymi rozwiązaniami służącymi podwyższeniu komfortu jazdy, zapewnia wiodącą w klasie, pełną energii, pasjonującą i satysfakcjonującą przyjemność z jazdy wszystkim użytkownikom nowych Focusów, zarówno w wersji pięciodrzwiowej, jak i kombi.
Nowy Focus nadaje rewolucyjnym rozwiązaniom Focusa pierwszej generacji nowego życia, z nową izolowaną ramą pomocniczą tylnego zawieszenia z długim i krótkim wahaczem (SLA), co optymalizuje zarówno komfort, jak i reakcje pojazdu na dane działania kierowcy.
System zawieszenia SLA zapewnia pożądaną równowagę między podatnością przodu i tyłu na większych nierównościach drogi, zapewniając bardziej płynną jazdę. Kompozytowe tuleje wyróżniają się odmienną charakterystyką sztywności w różnych kierunkach, oddzielając ramę pomocniczą od struktury nadwozia, aby lepiej tłumić mniejsze uderzenia oraz obniżyć poziom hałasu i wibracji. Unikalna geometria zawieszenia SLA w modelu Focus kombi objęła zmianę położenia amortyzatorów, pozwalając pojazdowi zachować zwinność i zdolność reagowania na działania kierowcy nawet przy całkowicie załadowanym bagażniku, a do tego pomagając zmaksymalizować przestrzeń bagażową z szerszym obszarem płaskiej podłogi.
Dostępne jest również lekkie tylne zawieszenie z belką skrętną udoskonalone tak, by zapewnić szczególny charakter i dynamikę jazdy, której klienci oczekują od Focusa. Ulepszony, wykorzystujący tę samą opatentowaną przez Forda technikę sprężyn ze zmiennym kierunkiem działania, które z powodzeniem zastosowano w świetnie prowadzącej się i gwarantującej pasjonującą jazdę nowej Fiescie ST, układ belki skrętnej został zaprojektowany w celu stosowania wraz z lżejszymi silnikami – 1.0-litrowym EcoBoost i 1.5-litrowym EcoBlue.
Zaawansowane technicznie sprężyny zawieszenia pozwalają modyfikować kierunki sił w tylnym zawieszeniu, umożliwiając przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na sprężynę, co zwiększa sztywność poprzeczną i poprawia stabilność, zwinność i szybkość reakcji, zapewniając jeszcze więcej przyjemności z jazdy.
Udoskonalenia w modelach pięciodrzwiowych wyposażonych w zawieszenie SLA zostały dodatkowo wzmocnione przez wprowadzenie techniki kontroli tłumienia CCD do nowego Focusa. System CCD co 2 milisekundy monitoruje sygnały z zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamowania i na tej podstawie dostosowuje tłumienie amortyzatorów, aby uzyskać doskonałą jakość jazdy.
Rozwiązanie to pozwala również zmniejszyć wstrząsy w czasie jazdy po „dziurawej” drodze wykrywając krawędź dziury w nawierzchni i regulując amortyzator tak, aby koło przejechało przez tę dziurę wykonując możliwie mały ruch pionowy . Ponieważ opona i koło nie opadają tak głęboko, jak bez tego systemu, uderzenie opony o drugą krawędź dziury w nawierzchni jest łagodniejsze. Tylne zawieszenie może reagować jeszcze skuteczniej dzięki sygnałowi z przedniego koła, który informuje system o dziurze jeszcze zanim dotrze do niej tylne koło.
System CCD współpracuje także z systemem wyboru trybu jazdy. Tryby Normal, Sport i Eco są oferowane po raz pierwszy w Focusie, umożliwiając kierowcom natychmiastowe dostosowanie reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia, pracy ośmiobiegowej przekładni automatycznej, działania elektronicznego wspomagania układu kierowniczego (EPAS) i charakterystyki ACC w celu dopasowania do sytuacji na drodze. Focus wyposażony w system CCD oferuje również tryby jazdy Comfort oraz Eco-Comfort i odpowiednio do nich dostosuje charakterystyki zawieszenia kół.
Nowy, zamontowany w kolumnie kierownicy system EPAS i nowe oprogramowanie powodują jeszcze precyzyjniejsze, intuicyjne i bardziej satysfakcjonujące reakcje samochodu, zapewniając znakomite wrażenia z jazdy, uzupełnione działaniem funkcji zwiększających komfort, jak kompensacja momentu skrętu. Focus debiutuje również z opracowanym dla niego systemem kontroli stabilności, dostosowanym do wspierania systemu dynamiki jazdy. System ten dysponuje też kontrolą wektorowania momentu napędowego.
Droga hamowania z prędkości 100 km/h została skrócona nawet o 1 metr, dzięki zastosowaniu nowego elektrycznego układu wspomagania hamowania w wybranych wersjach modelowych. Układ ten przyspiesza przyrost ciśnienia płynu hamulcowego i zapewnia bardziej pewne i spójne wyczucie pedału hamulca w szerszym zakresie warunków pracy.
Focus to pierwszy pojazd produkowany na całkowicie nowej platformie C2 firmy Ford, która w połączeniu z zupełnie nową strukturą nadwozia umożliwiła inżynierom zwiększenie sztywności w celu uzyskania wyższej precyzji prowadzenia się samochodu. Sztywność na skręcanie wzrosła o 20 procent w porównaniu z poprzednią generacją Focusa, a sztywność poszczególnych punktów mocowania zawieszenia zwiększono nawet o 50 procent, redukując przemieszczenia tych punktów, co prowadzi do dalszej poprawy precyzji prowadzenia samochodu.
W nowym Focusie zastosowano innowacyjną metodę zwiększania sztywności tylnej części struktury nośnej, którą opracowano dla sportowego Forda Focusa RS. Ekspandująca pianka jest wtłaczana na mokro do przekrojów tylnej części podwozia podczas procesu montażu, następnie pianka wysycha i rozszerza się pod wpływem ciepła w czasie procesu suszenia powłok lakierniczych, zwiększając o 10 procent lokalną sztywność poprzeczną przy minimalnym przyroście masy.
Od o 10 milimetrów niższego Focusa ST-Line z unikalnymi sprężynami, amortyzatorami i stabilizatorami, po ponad o 30 milimetrów podwyższonego Focusa Active z unikalnymi przednimi zwrotnicami i tylnymi piastami, podwozie każdej wersji zostało dostrojone tak, aby gwarantowało natychmiast rozpoznawalny charakter Focusa.
„Focus i najwyższa w tej klasie samochodów przyjemność z jazdy idą w parze, a my nie mamy zamiaru pozwolić, by jakikolwiek konkurent sięgnął po tę koronę.” – powiedział Reder. – „Całkowicie nowe podwozie w połączeniu z zaawansowanymi rozwiązaniami, jak tryby jazdy i bezstopniowo zmienne tłumienie, zapewniają zwinność i dynamikę godne samochodów opisywanych terminem hot hatchback, a jednocześnie Focus swoją wyrafinowaną jazdą przypomina duże samochody z segmentu „executive”.”
Połączony ze światem i komfortowy
Przestronne, praktyczne i dobrze skomunikowane ze światem – wnętrze nowego Focusa otrzymało innowacyjne rozwiązania techniczne oraz zaawansowane funkcje zapewniające komfort i wygodę podróży, które pozwalają temu samochodowi bezproblemowo dopasować się do stylu życia swojego właściciela.
Focus przedstawia europejskim klientom wbudowaną technikę modemową FordPass Connect, zamieniając pojazd w mobilny hotspot WiFi z możliwością podłączenia do 10 urządzeń. Oprócz pomagania kierowcom w planowaniu szybszych, mniej stresujących podróży dzięki aktualizacjom ruchu w czasie rzeczywistym dla systemu nawigacji i umożliwieniu pasażerom strumieniowania treści multimedialnych w czasie jazdy, FordPass Connect oferuje szereg wygodnych funkcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass, a w tym:
- Lokalizator pojazdu, pomagający właścicielowi znaleźć samochód na rozległych parkingach w centrach handlowych.
- Status pojazdu, do sprawdzania poziomu paliwa, stanu alarmu, przebiegu do wymiany oleju i wielu innych parametrów.
- Blokowanie i odblokowywanie zamków drzwi pozwalające na zdalne umożliwienie dostępu do pojazdu.
- Zdalny rozruch, w Focusach z ośmiobiegową przekładnią automatyczną.**
- Funkcja eCall, która automatycznie wybiera połączenie ze służbami ratunkowymi w razie poważnego wypadku, i umożliwia osobom w samochodzie nawiązanie bezpośredniego podłączenia ze służbami ratunkowych, za naciśnięciem przycisku SOS na konsoli umieszczonej w podsufitce.
Aplikacja pozwala także kierowcom pozostać w kontakcie ze światem w czasie jazdy i zapomnieć o plątaninie kabli na konsoli środkowej, a nowe miejsce do indukcyjnego ładowania pod deską rozdzielczą umożliwia łatwe ładowanie kompatybilnych smartfonów. System ładowania automatycznie wykrywa kompatybilne urządzenia i rozpoczyna ich ładowanie.
Podczas ładowania indukcyjnego urządzenia mogą pozostać podłączone przez Bluetooth do systemu łączności i rozrywki SYNC 3. System wyposażony jest w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, który można obsługiwać za pomocą gestów. Kompatybilność SYNC 3 z Apple CarPlay i Android Auto™, umożliwia kierowcy sterowanie funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją, a także podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych.
Nowy system audio B&O PLAY pozwoli pasażerom uzyskać najlepszą jakość odtwarzania z muzyki przesyłanej strumieniowo przez FordPass Connect lub przez smartfony. System audio o mocy 675 wat wyposażono w dziesięć głośników, w tym 140-milimetrowy subwoofer montowany w bagażniku i głośnik średniotonowy pośrodku deski rozdzielczej. System audio został specjalnie skalibrowany do zastosowania w nadwoziu pięciodrzwiowym lub kombi Forda Focusa, dzięki czemu uzyskano jedno z najlepszych brzmień systemu audio we wnętrzu jakiegokolwiek samochodu, nie mówiąc o średniej wielkości hatchbackach.
Komfort jest kluczem do bardziej wyrafinowanych i ekskluzywnych wrażeń, jakich dostarcza nowy Focus. Osoby siedzące z przodu będą mogły cieszyć się swobodą ruchów dzięki szerokości wnętrza na wysokości ramion wynoszącej 1421 milimetrów i pozycji deski rozdzielczej zoptymalizowanej pod kątem większej przestrzeni dla kierowcy i pasażera. Elektryczny hamulec postojowy występuje standardowo z ośmiobiegową przekładnią automatyczną i w lepiej wyposażonych modelach z manualną przekładnią. Pokrętło zmiany biegów przekładni automatycznej zapewnia także więcej miejsca dla kierowcy i przedniego pasażera. Przeniesienie przełączników i elementów sterujących na ekran dotykowy umożliwiło zwężenie konsoli środkowej, którą wyposażono w podnoszące komfort miękkie nakładki na wysokości kolan.
Pasażerom na tylnych siedzeniach dodatkowe miejsce zapewnia powiększony rozstaw osi i płaska podłoga. Przed kolanami tylnych pasażerów przybyło ponad 50 milimetrów w porównaniu z poprzednią generacją Focusa. Szerokość na wysokości ramion tylnych pasażerów zwiększona o prawie 60 milimetrów w porównaniu z poprzednikiem. Wrażenie przestronności powiększa konstrukcja tylnych drzwi z oknami, które rozciągają się do tylnego słupka, dzięki czemu uzyskano wrażenie bardziej otwartej przestrzeni. Odbiór wnętrza zmienia też dostępny w Focusie otwierany panoramiczny dach.
Zaprojektowany specjalnie dla nowej platformy C2, system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji Focusa ogrzewa lub chłodzi kabinę szybciej dzięki mocniejszej sprężarce klimatyzacji o pojemności 140 centymetrów sześciennych oraz bardziej elastycznym kanałom powietrza i równomiernemu przepływowi powietrza, co zapewnia cichsze działanie układu. Focus otrzymał również zewnętrzne lusterka wsteczne o specjalnym kształcie zaprojektowanym w celu złagodzenia pulsacji powietrza, która może wystąpić, gdy jedno z okien zostanie opuszczone przy szybkiej jeździe – jest to dobra wiadomość dla posiadaczy psów.
Dla posiadaczy psów jest więcej dobrych wiadomości. Przestrzeń bagażowa modelu kombi została zaprojektowana tak, aby wygodnie pomieścić transporter dla psa, a wysokość przestrzeni ładunkowej wzrosła o 43 milimetry, natomiast jej długość do tylnego siedzenia wzrosła o 25 milimetrów. Po złożeniu tylnych siedzeń, co odbywa się przez pociągnięcie nowego przełącznika systemu łatwego składania foteli, długość przestrzeni ładunkowej do przednich siedzeń wzrosła o 175 milimetrów, a jej pojemności wzrosła do ponad 1650 litrów.
W Focusie wprowadzono rozwiązanie umożliwiające bezdotykowy dostęp do przestrzeni bagażowej za pomocą prostego ruchu stopą pod tylnym zderzakiem, inżynierowie rozwiązali też problem przewozu zdemontowanej rolety bagażnika. Mieści się ona idealnie pod nową regulowaną podłogą bagażnika i jest łatwiejsza do demontażu za pomocą pociągnięcia za pasek zwalniający.
Moc z wyboru
Nabywcy nowego Focusa mogą przebierać w całej gamie zaawansowanych silników benzynowych Ford EcoBoost i wysokoprężnych Ford EcoBlue, zapewniających zoptymalizowaną moc i wyrafinowaną pracę oraz spełniających najnowsze, rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6 według światowej zharmonizowanej procedury testowania lekkich pojazdów samochodowych (WLTP). Układy napędowe są standardowo wyposażone w system Auto Start-Stop w celu zmniejszenia kosztów eksploatacji. Do wyboru są precyzyjnie przełączane sześciobiegowe przekładnie manualne i nowe ośmiobiegowe przekładnie automatyczne czyniące jazdę samochodem jeszcze łatwiejszą.
Wielokrotnie nagradzany silnik EcoBoost o pojemności skokowej 1 litra dostępny jest w wersjach o mocy maksymalnej 85 KM, 100 KM i 125 KM, z kolei nowy 1,5-litrowy silnik EcoBoost oferuje 150 KM lub 182 KM.
Zużycie paliwa i emisja CO2 silników benzynowych EcoBoost zostały obnizone dzięki pierwszemu w branży systemowi dezaktywacji cylindra w silniku trzycylindrowym, który może automatycznie wyłączyć z pracy jeden z cylindrów silnika, gdy pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. W tym rozwiązaniu jeden z cylindrów może zostać dezaktywowany lub ponownie włączony do pracy w czasie 14 milisekund, czyli 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka, bez żadnych kompromisów pod względem osiągów, czy jakości pracy silnika.
Najważniejsze rozwiązania z pakietu EcoBoost, w tym zaawansowane turbodoładowanie, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i układ zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych, są wykorzystywane w obu silnikach. Emisję cząstek stałych ograniczono stosując standardową technikę filtracji gazów.
Silnik EcoBoost o pojemności 1.0 l został udoskonalony, aby zapewnić oczekiwany poziom emisji CO2 wynoszący 107 g/km*** w modelu pięciodrzwiowym:
- Odwrócono głowicę cylindrów, z której gazy wydechowe wydostają się teraz z tyłu, w celu szybszego rozgrzania urządzeń redukujących emisję zanieczyszczeń.
- Wysokociśnieniowa szyna paliwowa zapewnia ciśnienie wtrysku do 250 bar, co pozwala zmniejszyć emisję cząstek stałych.
- Szeroki zakres regulacji faz rozrządu, zoptymalizowana turbulencja ładunku cylindrów i wyższy stopień sprężania celem poprawy sprawności spalania.
- Tłoki z chłodzoną olejem galerią i z pierścieniami tłokowymi o niskim tarciu, służące dalszemu zmniejszeniu strat mechanicznych w silniku.
W nowym 1,5-litrowym silniku EcoBoost emisję CO2 uzyskano na przewidywanym poziomie 122 g/km w modelu pięciodrzwiowym, stosując następujące rozwiązania:
- Nowe połączenie wtrysku paliwa do kolektora i bezpośredniego wtrysku paliwa, co zapewnia wysoką moc i szybkość reakcji, a także większą oszczędność paliwa, ze szczególnym ograniczeniem jego zużycia przy niewielkich obciążeniach silnika.
- Trzycylindrowa konstrukcja o niskich współczynnikach tarcia, zapewniająca naturalny wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach.
- Zintegrowany kolektor wydechowy, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, przyspieszając osiągnięcie przez silnik optymalnej temperatury i przyspiesza reakcje silnika minimalizując odległości, jakie muszą pokonać gazy wydechowe między cylindrami a turbosprężarką.
- Całkowicie aluminiowa konstrukcja pozwalająca na redukcję masy.
Nowe zaawansowane wysokoprężne silniki EcoBlue z turbodoładowaniem zostały zaprojektowane do dostarczania wysokiej mocy, większego momentu obrotowego przy niskich obrotach, a także z myślą o oszczędność paliwa i wygładzeniu pracy silnika, co pozwala na uzyskiwanie większych przebiegów. Nowy 1,5-litrowy silnik EcoBlue oferowany jest w wersjach o mocy 95 KM lub 120 KM, zapewniających moment obrotowy wynoszący 300 Nm, przy emisji CO2 na przewidywanym poziomie od 91 g/km w modelu pięciodrzwiowym. 2,0-litrowy silnik EcoBlue zapewnia moc 150 KM oraz 370 Nm momentu obrotowego i emisję CO‑2 na przewidywanym poziomie 112 g/km w modelu pięciodrzwiowym.
Całkowicie nowy 1,5-litrowy silnik EcoBlue wyposażono w innowacyjne rozwiązania, a w tym:
- Niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin w połączeniu z mokrym chłodzeniem ładunku celem uzyskania bardziej wydajnego spalania i zredukowania emisji spalin.
- Zintegrowany kolektor dolotowy optymalizujący proces „oddychania” silnika.
- Turbosprężarka o niskiej bezwładności, co zapewnia szybsze i łatwiejsze do kontrolowania reakcje turbosprężarki, do budowy której wykorzystano materiały odporne na wysokie temperatury, stosowane zwykle w silnikach rakietowych.
- Wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa charakteryzujący się krótszym czasem reakcji, cichszą pracą i precyzyjniejszym odmierzaniem dawki paliwa.
Oprócz zintegrowanego układu dolotowego ze szlifowanymi kanałami celem optymalizacji „oddychania” silnika, turbosprężarki o niskiej bezwładności, wysokociśnieniowego, szybciej reagującego układu wtrysku paliwa, który pracuje ciszej i precyzyjniej podaje paliwo, a także standardowej selektywnej redukcji katalitycznej zanieczyszczeń, która przyczynia się do obniżenia zawartości NOX w spalinach, 2,0-litrowy silnik EcoBlue otrzymał wiele innowacyjnych rozwiązań służących zmniejszeniu tarcia, a w tym:
- 10-milimetrowe odsadzenie mechanizmu korbowego, które minimalizuje obciążenia boczne tłoków, zmniejszając siły tarcia o ścianki cylindrów.
- Stalowe tłoki użyte po raz pierwszy w wysokoprężnym silniku Forda, dzięki czemu dokonano optymalizacji wymiarów i zapewniono mniejsze ich zmiany w wyniku rozszerzalności termicznej.
- Zminimalizowane średnice łożysk wału korbowego.
- Konstrukcja „pasek w oleju” dla pasków wałków rozrządu i pompy oleju.
Nowa szybko działająca ośmiobiegowa przekładnia automatyczna została zaprojektowana tak, by jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa i zapewnić wysokie osiągi. Przekładnia dostępna z silnikami EcoBoost 1,0 l 125 KM, EcoBoost 1,5 l 150 KM, EcoBlue 1,5 l 120 KM i EcoBlue 2,0 l 150 KM, otrzymała następujące funkcje:
- Adaptacyjne mapy zmiany biegów, dobierane na podstawie oceny indywidualnego stylu jazdy, aby zoptymalizować momenty zmiany biegów. System może identyfikować sytuacje takie jak wjeżdżanie na wzniesienia i zjazdy ze wzniesień oraz szybkie pokonywanie zakrętów i odpowiednio dostosowywać zmiany biegów, aby zapewnić bardziej stabilną, pasjonującą i wyrafinowaną jazdę.
- Kontrola adaptacyjnej zmiany biegów, która bierze pod uwagę informacje o pojeździe i środowisku ruchu, aby odpowiednio dostosować ciśnienia sprzęgieł w celu zapewnienia płynnej zmiany biegów. Ten sam system może również dostosować płynność zmiany biegów do stylu jazdy.
Najnowsze sześciobiegowe przekładnie manualne Forda zwiększają przyjemność z jazdy dzięki lepszej jakości zmiany biegów, cichszej pracy, mniejszym drganiom oraz niskim stratom mechanicznym, które obniżono stosując oleje o niskiej lepkości, łożyska zoptymalizowane pod względem tarcia, a w niektórych przypadkach również wprowadzając teflonowe tuleje.
Nowy Focus zapewnia oszczędność paliwa i według danych Forda o 10 procent mniejszą emisję CO2 w całej gamie modelowej, do czego przyczyniło się staranne dopracowanie właściwości aerodynamicznych, potwierdzone najniższymi w tej klasie współczynnikami oporu aerodynamicznego wynoszącymi 0,250 dla czterodrzwiowego Focusa i 0,273 dla modelu pięciodrzwiowego. Wśród rozwiązań aerodynamicznych należy wymienić:
- Standardowo stosowaną aktywną kratkę wlotu powietrza, która automatycznie zamyka się, aby zmniejszyć opór powietrza, gdy powietrze zewnętrzne nie jest potrzebne do schładzania chłodnicy, która obecnie otrzymała lepsze uszczelnienie i efektywniejsze kanały dolotowe.
- Technika kurtyny powietrznej, która kieruje przepływem powietrza wokół przednich kół w celu zmniejszenia jego turbulencji
- Rozdzielanie strumienia powietrza wbudowane w tylny zderzak i lampy tylne, jako dodatek do zoptymalizowanego spojlera tylnego oraz konstrukcja listew okiennych ograniczająca opory powietrza poprzez redukcję jego zawirowań.
- Dodatkowe osłony podwozia w rejonie tunelu centralnego, zbiornika paliwa i tylnej osi.
Efektywność zużycia paliwa podniesiono dodatkowo dzięki ograniczenia masy samochodu nawet o 88 kilogramów w stosunku do Focusa poprzedniej generacji. Nawet architektura układu hamulcowego została usprawniona pod kątem większych oszczędność paliwa: szybsza reakcja elektrycznego układu wspomagania hamulców pozwoliła zwiększyć prześwit pomiędzy klockami hamulcowymi i tarczami, co zmniejsza opory tarcia w tym układzie.
Wyprodukowany w Europie
Całkowicie nowy Ford Focus produkowany jest przy użyciu procesów produkcyjnych zastosowanych po raz pierwszy w całej branży w zakładzie montażowym Forda w Saarlouis w Niemczech, co zapewnia mu najwyższą jakość wykonania i udział prawdziwych mistrzów rzemiosła w jego produkcji.
Nowa tłocznia o powierzchni 6000 m2 pracująca w technice gorącego tłoczenia umożliwia wytwarzanie na miejscu ultra wysokowytrzymałych, lekkich komponentów ze stali borowej i jest pierwszą na świecie linią do formowania na gorąco, która posiada w pełni zautomatyzowany odbiór wytłoczek, co zwiększa wydajność produkcji.
Czterometrowe piece wykorzystują gaz i indukcję magnetyczną do podgrzewania blach borowych przed tłoczeniem do 930 stopni C, dzięki czemu są wystarczająco podatne, aby można było je formować za pomocą 1250-tonowych pras. Chłodzone wodą wytłoczki są następnie precyzyjnie przycinane do ich finalnych wymiarów w specjalnych komorach, z których każda posiada laser przecinający stal borową promieniem o temperaturze 3000 stopni Celsjusza.
Zaawansowana nowa tłocznia i proces wycinania blach pozwolił poprawić dopasowanie i wykończenie całej przedniej struktury nadwozia Focusa i umożliwił regulowanie ustawienia blach przy montażu za pomocą kamer do pomiaru optymalnej lokalizacji otworów montażowych z dokładnością do 0,1 milimetra. Aby zapewnić najwyższą precyzję, drugi system kamer monitoruje pozycję urządzenia montażowego i może dostosować się do tolerancji wynoszącej 0,1 milimetra, uwzględniając rozszerzanie i kurczenie materiału w zmiennych temperaturach. Cały proces umożliwia pozycjonowanie otworów montażowych z dokładnością 0,5 milimetra.
Pierwsze u Forda zastosowanie nowej technologii laserowej do spawania nadwozia pozwoliło na skrócenie czasu operacji, zwiększenie elastyczności oraz wydajności i umożliwiło zgrzewanie liniowe zwiększające wytrzymałość nadwozia. Wprowadzono również zaawansowane trzyogniskowe lutowanie laserowe – najszybsze w fabrykach Forda, odbywające się z prędkością roboczą 60 milimetrów na sekundę, co skutkuje czystszymi, mocniejszymi i bardziej precyzyjnymi połączeniami między dachem i ścianami bocznymi nadwozia.
„Innowacje dokonywane we wszystkich obszarach pomogły nam stworzyć zupełnie nowego Focusa z niespotykanym dotąd kunsztem, by mógł dostarczać niezrównanych wrażeń z jazdy kierowcy i pasażerom.” – powiedział Bakaj. „Całkowicie nowy Focus jest spełnieniem oczekiwań wobec tego modelu i od dzisiaj wyznacza on punkt odniesienia, do którego inni mogą podążać. Jestem niezmiernie dumny z zespołu, który pomógł stworzyć Focusa, którego uważam za najlepszy samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy.”